woensdag 19 september 2018

Onlangs werd er geconstateerd dat het remlicht niet meer werkte. Na onderzoek kwam men erachter dat de rechter remlicht schakelaar (Voor rem) wel hoorbaar schakelde maar geen contact meer maakte. En dus bleef het remlicht uit. Met de remhendel ingeknepen kon de startmotor ook niet meer geactiveerd worden.


Remlicht schakelaar gedemonteerd. Een nieuwe was niet voorhanden en werd er close up bekeken. Het blijkt dat men deze ouderwets uit elkaar kan halen. Het boven kapje werd met een kleine schroevendraaier stapje voor stapje opgetild en voilà hij is open.

De schakelcontacten waren geoxideerd en vuil. Na ruim 28.000 km mag dit ook wel. Het hele schakelmechaniek kon worden gedemonteerd en vervolgens schoon worden gemaakt.


Met een zachte borstel eerst het losse vuil weg geborsteld. Daarna werden de contacten verder onder de loop genomen. Met een fijn stukje metaal schuurpapier de contacten voorzichtig schoon gemaakt en met een zachte borstel schoon geborsteld.
                                                                                            Er voor 


                             Er na 
Dan het geheel weer voorzichtig in elkaar zetten en kijken of de contacten de spanning kunnen doorgeven. 

Op de rechter foto is te zien dat de schakelaar open staat als de remhendel niet geactiveerd wordt.




Het mechanisme zorgt er namelijk voor dat de contacten uit elkaar geduwd worden.



Helaas is het zo dat het remlicht rechtstreeks via de remlicht schakelaar bediend wordt. De 2 kleine contacten moeten dus het hele vermogen van 21 Watt aan remlicht schakelen.

De stroomsterkte bedraagt:

P = U : I
I = P : U
I = 21 Watt : 12 Volt
I = 1,75 Ampère

Dit is nogal een hoge stroomsterkte voor 2 kleine schakel contacten. Zeker als maar een deel van de contacten gebruikt wordt. Op de foto is duidelijk te zien dat alleen de zijkant van beide contacten gebruikt wordt.




Om deze contacten te ontlasten van de stroomsterkte kan men via een 12 Volt DC relais het remlicht schakelen waarbij het relais de hoge stroom sterkte voor zijn rekening neemt. Deze relais zijn volledig ingesloten en vocht bestendig. Maar ook vuil bestendig. De remlicht schakelaar zal dan bespaard blijven. De kosten van een relais t.o.v. een remlicht schakelaar is te verwaarlozen.





Een remlicht schakelaar kost al gauw € 6,- Euro +. Een 12 Volt DC relais heeft men al gauw voor  € 3,- Euro. En de levensduur tja ….. het kan een heel leven lang mee gaan. Er zijn vele verschillende types.

Men kan ook naar de autosloop gaan en daar een 12 Volt relais halen. Vaak kosten deze met een beetje handelen nog geen Euro en met een beetje overredingskracht zelfs gratis en voor niks.


Het extra stroom verbruik van een relais is te verwaarlozen daar deze tegenwoordig sterk verbeterd zijn t.o.v. vroeger. Dus met een beetje handigheid en 2 rechte handen kan men dit zelf realiseren.

Waarom ze het bij een scooter niet doorgevoerd hebben is onbekend. Maar denkelijk zal het wel een kosten plaatje zijn.

Voorbeeld

Bij andere type remlicht schakelaars kan men deze niet altijd uit elkaar halen en is men genoodzaakt een nieuwe te kopen.





Al met al weer een leuk en leerzaam projectje.

                                                                                                                                           Copyright  ©